Частка тіньової економіки в Україні може зрости ще більше – експерти про “детінізацію”

Share Button

Коли українська влада починає говорити, що потрібно виводити економіку з «тіні», то навіть ті українці, які не мають необхідних економічних знань, ставляться до таких заяв скептично. Вони не вірять у щирість можновладців, адже і звичайний громадянин, і представник середнього та малогу бізнесу виживає як може під податковим тиском.

Сьогодні поговоримо про те, чи можна у нинішніх умовах запровадити ефективний алгоритм детінізації економіки. Експерти у коментарях для UAINFO розповіли про загальні причини детінізації та методи боротьби з цим негативним явищем.

Економіст Віктор Скаршевський: «Основна причина великої частки тіньової економіки в Україні – це суцільна недовіра між громадянами і владою. Що ми маємо на сьогодні? Платники податків роблять вигляд, що сплачують податки в повному обсязі, а держава робить вигляд, що ефективно витрачає кошти платників податків.

Громадяни та бізнес не довіряють уряду та, небезпідставно, впевнені, що уряд використовує їх кошти, сплачені в бюджет, неефективно та часто із застосуванням корупційних схем.

Уряд, в свою чергу, не довіряє платникам податків та вважає, що вони приховують свої доходи і тому застосовує до них жорсткі методи, включаючи, наприклад, вимагання сплати наперед податку на прибуток навіть якщо його немає, невідшкодування ПДВ та відкриття кримінальних проваджень проти бізнесу.

Іншими словами, українська економіка функціонує в атмосфері суцільної недовіри між громадянами і владою. Це і є однією з основних причин існування величезної частки тіньової економіки.

Як відомо, довіру можна втратити в одну мить, а для її відновлення може знадобитись багато років. Тому кавалерійськими методами та якимось простим рецептом частку тіньової економіки зменшити не вдасться.

Фундаментальним чинником для відновлення довіри, окрім нагальних та очевидних економічних реформ, має стати верховенство права та невідворотність покарання за скоєні злочини, передусім, це реформа судової системи.

На жаль, в цьому напрямі немає жодного прогресу, навпаки, ми бачимо, що формально незалежна судова гілка влади все більше і більше залежить від Президента. Додамо до цього недолугість економічних реформ нинішньої влади і стане очевидно, що в найближчій перспективі на відновлення довіри між громадянами та владою очікувати не варто. А це означає, що частка тіньової економіки в Україні не тільки не знизиться, а навпаки, як і в останні три роки, може зрости ще більше.

Співавтор альтернативної податкової реформи Данило Монін розповів про єдиний ефективний метод детінізації економіки: «Це може стати комплексна податкова реформа зі зниженням ставок прямих податків з бізнесу. Це стосується податків із зарплати, які повинні бути не більше 20-25%, замість поточних 41.5% (прибутковий податок + ЄСВ + військовий збір).

Також ефективним засобом є перевід оподаткування прибутку на оподаткування виведення коштів з бізнесу. І тільки після проведення комплексної реформи можна впроваджувати ефективні механізми контролю доходів громадян. Якщо починати з останнього, що не провівши податкову реформу, то цим ми отримаємо зростання тіньової економіки.

Бо зараз вона і так існує. Але якщо нині тіньова економіка перетинається з легальної економікою, то після посилення правил люди, які отримують тіньові доходи, будуть швидше витрачати їх в тіньовому секторі, щоб їх не світити. А це пряме зростання тіньової економіки».

Член виконкому Українського товариства фінансових аналітиків Віталій Шапран впевнений, що хоча детінізація економіки в Україні – це складний та дорогий шлях, однак рано чи пізно ми повинні його пройти. За його словами, неприпустимо, коли боротьбу із «чорним ринком» очолює уряд, оскільки саме він і є потенційним джерелом корупції: «Боротьбу із корупцією повинен очолювати незалежний орган, в Україні такий орган створено – це НАБУ». ї

За його словами, надмірне податкове навантаження, яке є в Україні, призводить до того, що роботодавці та працівники доходять до соціального компромісу і “домовляються” проводити суттєву оплату праці поза офіційним оборотом: “Як наслідок знижуються відрахування за податками і зборами із фізичних осіб».

Експерт з питань податкової та митної політики, кандидат економічних наук Володимир Орлов відзначає, що для боротьби із тіньовою економікою потрібна бути політична воля та згуртованість учасників ринку: «Всі ключові гравці повинні по-справжньому бути зацікавленими в досягненні результату, а не займатися видимістю якихось дій. Ще один важливий пункт, без якого буде складно домогтися успіху: бізнес повинен прагнути до того, щоб захищатися. Адже свавілля чиновника можливе тільки завдяки мовчазної згоди інших учасників ринку. Бізнесу необхідно структуруватися і бути активним, бути здатним відстоювати свої інтереси законним способом. І в разі появи на ринку таких “майданчиків” (а бізнес дуже чутливий до таких явищ) мати можливість говорити про це вголос. Адже вигідніше побудувати систему, в якій податки платять всі, ніж кожен раз намагатися підлаштуватися під нові умови «тіньового» ринку».

Наталія Ціжман

Коментарі
kazmetal l.com